Swedish

29 feb. 2024

Review

‘IWÁJÚ’ | RECENSION

Framtiden är viktig, den kommer oavsett om vi gillar det eller inte. Ändå, vad skulle 'framtid' vara utan inflytande från kultur från det förflutna?

I Disney & Kugalis 'IWÁJÚ', är afrikansk kultur i centrum för en rolig & spännande berättelse som utspelar sig i framtida Lagos (Nigeria). Genom denna berättelse får vi träffa 'TOLA' (spelad av Simisola Gbadamosi), en 10-årig flicka som är energisk och vill utforska världen. Men vi får också träffa 'KOLE' (spelad av Siji Soetan), en pojke som är hårt arbetande och omtänksam mot sina nära. Tillsammans med några andra karaktärer såsom 'TOLAS FADER' ger vi oss in på ett hektiskt äventyr som involverar kidnappning, ödlor och klasskillnader. 'IWÁJÚ' är ändå en sexdelad miniserie full av roliga scener och viktiga teman.

Bild med tillstånd av Disney.

Medan jag var något skeptisk till serien innan jag såg den, kan jag med säkerhet säga att jag efter att ha sett de sex avsnitten fann den ganska underhållande: Serien är enklare att titta på, det råder det ingen tvekan om enligt mig. Men det är precis vad du ibland behöver. Jag kommer inte påstå att denna serie är ytlig eller 'inte tillräckligt komplex'. För det är långt ifrån sanningen.

'IWÁJÚ' är en show som kommer att vara en fantastisk tittupplevelse både för unga och lite äldre personer. Medan den kanske är riktad mot yngre så innehåller serien ändå komplexa teman som kretsar kring 'klasskillnader' och 'individuell tillväxt'. 'IWÁJÚ' är ett utmärkt exempel på hur man skapar något som alla kan titta på och lära av.

Bild med tillstånd av Disney.

Något vi alla kanske kan lära oss av denna serie är konsten att rösta, eftersom leveransen av nästan alla repliker i denna serie är autentisk och livlig. Röstskådespeleriet är utan tvekan en av seriens starkaste sidor, du kan verkligen känna karaktärernas personligheter på skärmen. Skrivandet av serien är också tydligt, koncist och ärligt när det gäller att anpassa sig till afrikansk kultur. Allt detta gör 'IWÁJÚ' till att bli en fantastisk underhållning.

Men, som jag sa, är serien inte perfekt. De flesta serier, om inte alla, är det inte. Det finns dock bara en 'stor' nackdel kring 'IWÁJÚ'. Det är gällande dess karaktärsmodeller. De ser grova ut, och ibland som om de vore från en film gjord kanske på 2000-talet. Det störde mig verkligen i vissa fall, en serie som är skapad av stora varumärkesstudios borde inte lida av denna defekt.

Bild med tillstånd av Disney.

När det gäller karaktärernas modeller, verkade deras texturer också vara en faktor som bidrog till modellernas 'åldriga' utseende. Det var bara något med texturerna som såg konstiga ut. Å andra sidan såg kläderna eller designen av tygerna som utgjorde karaktärernas kläder bra ut. De hade roliga mönster och var mestadels färgglada, vilket gäller generellt för serien. Jag älskar personligen färgglada datorspel och filmer. Det är alltid något speciellt när färgpaletten i en film eller TV-serie träffar rätt. Dessutom, medan seriens 'stora' aspekter mestadels överväger 'en stor negativ', så kommer det i slutändan ändå att påverka seriens betyg.

Förutom detta såg de digitala miljöerna i 'IWÁJÚ' fantastiska ut. Att lära känna mer om afrikansk kultur och Lagos var exceptionellt roligt. Teamet på Disney & Kugali gjorde ett fantastiskt jobb med att skapa 'framtidens Lagos'. Men allt handlade inte bara om science fiction och coola prylar. Nej, Afrikas kultur var i centrum, vilket är det som gör denna serie till ett unikt TV-program. Vi behöver fler samarbetsprojekt från Disney med studior från hela världen.

Bild med tillstånd av Disney.

Kugali, som i sitt kärna är ett panafrikanskt serietidningsunderhållningsföretag grundat i Afrika, har gjort anmärkningsvärt arbete tillsammans med Walt Disney Animation Studios. Produkten som båda parter har lyckats skapa förtjänar att ses. Inte bara för dess fantastiska historia, utan också för dess lysande konstdesign som jag fann använd i serien. Det finns vissa fall där 2D- & 3D-animation blandas, liksom stunder med rolig & kreativ redigering. Dessa är också några av seriens vackraste ögonblick, utöver den övergripande historien.

Eftersom, den övergripande historien är fantastisk, råder det ingen tvekan om det. Är det den bästa historien jag någonsin sett, nej. Men är det en berättelse fylld med hjärtskärande ögonblick? Ja, det är verkligen. Många scener med 'TOLA' och 'KOLE' är hjärtevärmande och lyckas visa deras relation och dess prövningar på ett bra sätt. Klasskillnader är en stor del av 'IWÁJÚ', och deras relation belyser det perfekt.

Också borde musiken (soundtracket) till serien bli upplyst för den är fantastisk! Ré Olunuga (som är ansvarig för 'Seriemusik') skapar ett starkt soundtrack som träffar rätt toner vid rätt tidpunkt. Det är inget sensationellt, men verkligen perfekt för detta projekt. Det är också animationen av serien mestadels perfekt. (betydelsen hur de olika karaktärerna och objekten rör sig), jag kunde inte hitta något konstigt med animationen. Den är också ganska magnifik för 'IWÁJÚ'.

Bild med tillstånd av Disney.

Medan den övergripande produktionen är fantastisk, hittade jag några andra 'mindre' delar som kunde ha gynnats av ytterligare arbete. För det första kändes intron, liksom outro-eftertexterna för serien något statiska och tråkiga. Kanske kunde någon konst ha visats?

För det andra, tror jag att denna serie kunde ha gjorts till en film och gynnats av det. Även om det var effektivt att bara ha sex avsnitt med en speltid på cirka 17-25 minuter. Det gjorde serien lätt att titta på och speciellt sluka. Det kändes som att allt kunde ha kombinerats till en en timme och fyrtio minuter lång film. Bara för effektiviteten och den övergripande strukturen av det hela.

För att se på det hela, den övergripande bilden, är det ganska enkelt för mig att ge ett betyg för denna serie. 'IWÁJÚ' är ett projekt vackert skapat av Disney & Kugali. Det är inte perfekt, men tack vare dess fantastiska historia, starkt röstskådespeleri och tilltalande konstdesign. Det gör allt till en ganska snabb men tillfredsställande tittupplevelse. Vi skulle också vilja rekommendera dokumentären 'IWÁJÚ: A DAY AHEAD' för dess detaljerade inblick i hur 'IWÁJÚ' kom till. Verkligen inspirerande för många konstnärer och berättarskapare. Vi ger därför DISNEY & KUGALIS 'IWÁJÚ' ett betyg av:

Betyg: 4/5

Av

Eddie Gustafsson